Jawa 21 sport
Tenhle projekt vznikl čirou náhodou. Znáš to takhle před Vánoci přemýšlíš, co dát svým blízkým pod stromeček. Pak ti probleskne hlavou myšlenka vrátit svět někam do 60.-70. let minulého století. Tím se zrodila myšlenka sehnat fichtla pro fotra, aby se zase mohl vrátit do klukovských let. Zkrátka věc, kterou člověk pod stromečkem nenajde, protože se tam ani nevejde. Takže takové dodatečné vánoční překvapení, řekněme hlavní dárek.
Víš jak to je. Svoboda je tam, kde žijí naše sny. Takže proč to nezačít realizovat. Sednul jsem k internetu a začal projíždět inzeráty. Pár ucházejících strojů se našlo, ale většinou byly už zamluvený nebo dávno pryč.
Chvilku jsem začal uvažovat nad tím, že to byl blbej nápad a už skoro začal vymýšlet jiný dárek. Pak se, jak to tak bývá, objevil krásnej modrej fichtl, který se nacházel v Jičíně. S pánem jsem se domluvil a druhý den jsem pro něj s kámošem Ludvou jel.
S pánem jsme sepsali kupní smlouvu a tenhle legendární stroj byl náš. Museli jsme ho schovat, aby ho otec před Vánoci nenašel a neviděl, takže byl schovaný v nedaleké garáži, využívané jako sklad bordelu.
Dárek měl velký úspěch.
A tady začíná náš projekt.
Někdo by mohl říct, že fichtl byl v pěkném stavu, ale chtěli jsme z toho udělat leštěnku. Prvním impulsem pustit se do toho byla olejová kaluž pod motorem. Motor byl sice po GO, jak tvrdil pán, ale špatně utěsněný. Takže jsme fichtla začali postupně rozebírat. Když byl rozebraný, tak jsem si říkal, že zkusím obrousit celý rám a sám si ho nastříkat. Pokud by to dobře dopadlo, pokračoval bych s dalšími díly. Sundat původní lak z rámu, který byl sem tam chycen rzí, ale to se dalo čekat od stroje z roku 1977. Bylo to sice dost práce, když nemáš pískovačku a jedeš pouze bruskou, šmirglem a ocelovým kartáčem. Nic co by se nedalo zvládnout.
Jelikož jsem se o laky nikdy nezajímal a chtěl jsem to prostě hodit do nějakého základu, tak jsem koupil obyčejnou základovku, nalil do stříkací pistole a začal stříkat. Výsledek nebyl úplně k zahození, ale když jsem se podíval kolik je to práce, dát dolů starý lak a to stříkání... Začal jsem shánět někoho kdo by tomuhle projektu dokázal dát nový kabát. Nakonec jsem našel borce Jakuba, který měl inzerát někde na webu, že stříká starý motorky.
Naložil jsem tedy rozebraného fichtla do dodávky a vyrazil do Hýskova, kde Jakub měl improvizovanou lakýrnickou dílnu. Dnes se mu byznys rozjel natolik a založil si dílnu, kterou pojmenoval Moto Servis Republika. Renovuje, lakuje a dělá to zkrátka hezky.
Abych neodbočoval, hromadu plechů a různých dílů jsem vyložil v Hýskově. Vybrali jsme s Kubou odstíny barev a já ho nechal tvořit.
Už ani nevím jak dlouho jsem čekal na nalakovaný plechy, ale krásně to vyšlo, abych sehnal zbývající náhradní díly, které jsem chtěl na týhle malý kubatuře vyměnit. Nový výfuk, koleno od výfuku, řídítka s hrazdou a spoustu dalších dílů co byli opotřebované a stálo za to je vyměnit.
Bylo také potřeba vyčistit nádrž, která v sobě za ta léta skrývala nemálo bordelu, ale nebylo to zas tak zlé.
Plechařina je po laku.
Když jsem měl všechny náhradní díly pohromadě. Volal jsem Kubovi jak pokročil s lakem. Lak byl téměř hotový, takže já pomalu sedal do dodávky a vyrazil pro hotové díly. Když jsem viděl jak se to povedlo, měl jsem obrovskou radost a naložil jsem rozloženou motorku do auta. Dal jsem s Kubou cigáro a vyrazil domů a těšil se jak se fichtl začne skládat dohromady.
Než se to opravdu začalo skládat.
Ještě před celou kompletací bylo potřeba dát dohromady motor, který netěsnil. Motor jsme rozhodili a zdálo se, že je vše v pohodě po GO, jak pán při koupi říkal. Přetěsnili jsme ho na papírové těsnění, jak se to dělalo dříve. Výsledek se dostavil. Pořád to krásně drží a ani kapka oleje nevytekla ven.
Teď jak to poskládat zase vše dohromady.
Naštěstí otec, jakožto zdatný fichtlař, stavitel a domácí vylepšovač automobilů z minulého režimu, to má všechno v malíku. Postavili jsme do dílny rám a začali jsme ho strojit.
Jak na tý hromadě železa začalo přibývat dílů, začínalo to stále více připomínat motorku. Vidlice, kola, řídítka, motor, kastle, nová elektroinstalace a už se celý projekt blíží zdárně do konce. Když to bylo poskládané, zbývalo seštelovat spojku a předstih.
První projížďka po renovaci.
Celý projekt se zdál být hotový, takže přišel čas na zkušební jízdu. Na druhé našlápnutí motor naskočil. Vyrazil jsem do ulic, ale mělo to stále mouchy. Takže znovu seřídit předstih, dát novou svíčku. Stará už za nic nestála.
Fichtl už jezdil parádně, ale neustále nám praskaly žárovky. Problém jsem vyřešil 12V žárovkou vpředu i vzadu a bylo po problému, i když je fichtl 6V.